Kamer vol klei
Een tentoonstelling rond de verbondenheid tussen mens en aarde
Van sculptuur tot installatie en video: keramiek in al haar verscheidenheid in het Museum Albert Van Dyck
Van 28 februari tot 4 juni 2023 pakt het Museum Albert Van Dyck in Schilde uit met een uitgebreide tentoonstelling rond keramiek. Kamer vol klei brengt het werk van acht toonaangevende kunstenaars samen: José Vermeersch, Pierre Culot, Lutgart De Meyer, Rogier Vandeweghe, Anne Ausloos, Alexandra Engelfriet, Nathalie Doyen en Bie Michels.
In samenwerking met uitgeverij MER. (Borgerhoff en Lamberigts) verschijnt bij de tentoonstelling de publicatie Hands, Eyes, Ceramics.
Keramiek is vandaag populairder dan ooit. Hierin speelt het tactiele karakter van klei een belangrijke rol. In een wereld die steeds digitaler wordt, gaan we op zoek naar tastbaarheid.
De grote belangstelling voor keramiek heeft ook te maken met de archetypische betekenis van de pot: het symbool voor samenbrengen en samenkomen. Kamer vol klei knoopt beide gegevenheden aan elkaar in een centraal thema: de verbondenheid tussen mens en aarde. Die komt niet enkel tot uitdrukking in de vorm van objecten zoals de kom en de vaas; als geen ander materiaal leent ook klei zelf zich tot thema. Klei ís aarde. Kunstenaars brengen klei in beeld en maken op die manier de relatie met de aarde tastbaar.
Kamer vol klei brengt de verscheidenheid binnen keramiek naar voren. Ze toont het sculpturale werk van vier pioniers die vanaf de jaren vijftig niet alleen de toegepaste keramiek heruitvonden maar bovenal het medium als kunstvorm op de kaart zetten: José Vermeersch (wiens honderdste verjaardag in 2022 uitvoerig gevierd werd), Pierre Culot, Lutgart De Meyer en Rogier Vandeweghe. Daarnaast toont ze het werk van de daaropvolgende generatie kunstenaars die installatie, land art, performance, video en fotografie in keramiek integreren: Anne Ausloos, Nathalie Doyen, Alexandra Engelfriet en Bie Michels. Het is onder invloed van de milieubeweging van de jaren zeventig dat hun aandacht ook uitgaat naar het materiaal, de klei. Ze maken de rijkdom aan verhalen die klei in zich draagt, zichtbaar, en daarmee de kostbaarheid van de aarde.
Voor Kamer vol klei groef Anne Ausloos bijvoorbeeld klei op in de omgeving van het Museum Albert Van Dyck. De resultaten van haar onderzoek naar de eigenschappen en gedragingen ervan zijn te zien in de tentoonstelling. Ook Alexandra Engelfriet, die eind 2022 de prestigieuze Van Achterberghprijs in de wacht sleepte voor haar bijdrage aan keramiek, brengt klei dichterbij. Ze begeeft zich met haar hele lichaam in de klei. Via video brengt ze deze transformerende ervaring over op de kijker.
Traditioneel staat keramiek voor gebakken klei, maar het begrip wordt steeds meer opgerekt en ook werk met klei die niet gebakken is, valt hieronder. Kamer vol klei tast de grenzen af van wat keramiek is.
Curator: Liesbet Waegemans